אודות המרכז למצוינות, אשקלון


המרכז למצוינות באשקלון הוקם בשנת 2005, ביוזמת עיריית אשקלון והאגף למחוננים במשרד החינוך.

המרכז נותן מענה לכ-400 תלמידים, המגיעים אלינו מבתי ספר שונים מאשקלון ומהמועצות האזוריות הסמוכות.

אנו מציעים לתלמידים, שעמדו בתנאי הקבלה לתוכנית, מסגרת תומכת, המספקת את הכלים וההזדמנויות ללימוד מעמיק של תחומי הדעת השונים; מסגרת בה תיווצרנה הזדמנויות לדיון וליבון בסוגיות ערכיות שונות, תוך מתן אפשרות לכל אחד לבנות את סולם הערכים התואם את אמונתו והשקפתו.


העקרונות העומדים בבסיס התכנית

  • מתן אפשרות לתלמידים להימצא בסביבה לימודית מעשירה, הכוללת חשיפה לעזרי לימוד מתקדמים, למידה חוץ-כיתתית במוזיאונים ובטבע, וצירוף מומחים מתחומי האקדמיה והאומנויות לצוות ההוראה.
  • טיפוח התחום הקוגניטיבי: פיתוח חשיבה רב-כיוונית ורב-תחומית, פיתוח מיומנויות חקר, פיתוח רמות חשיבה מורכבות תוך חשיפה לתחומי דעת רבים ככל האפשר.
  • מתן לגיטימציה למצוינות, לסקרנות בלתי נלאית, ללמדנות, להומור מיוחד, לתעוזה, למקוריות; תפיסת הלמידה כחוויה מהנה.
  • פיתוח כישורים בין-אישיים, טיפוח מנגנון נפשי להערכה עצמית, והעלאת הדימוי העצמי והרגישות לזולת.
  • פיתוח מודעות חברתית וטיפוח המעורבות בחברה ובמדינה.

המרכז למצוינות הוא מקום לפיתוח אינטלקטואלי וללמידה רב-כיוונית ובין-תחומית, אך הוא גם קבוצה חברתית ובית לתלמידים ולצוות. ברוח תפיסה זו, אנו מקיימים פעילות חברתית ענפה ומגוונת.

במרכז מתקיימים אירועים שונים, המהווים נקודות שיא במהלך השנה: טיולים, ימי למידה במוסדות אקדמיים ומכוני מחקר, מפגשים עם אנשי מדע, תצפיות אסטרונומיות, פעולות חקר קבוצתי ואישי ודיונים פתוחים.

במרכז פועלת הנהגת הורים, שהיא מהצירים המרכזיים בחיי המרכז. היא נוטלת חלק ב"חשיבת-על" בנושאים המרכזיים הרלוונטיים, ובהדרכה ובהפעלה השוטפת. אנו מזמינים כל הורה, המעוניין להיות שותף, לקחת חלק בקבוצה מיוחדת זו.


עקרונות היסוד לחיים משותפים במרכז למצוינות

  • המרכז למצוינות הוא מסגרת חינוכית לימודית, המכירה בצרכיהם הרגשיים והקוגניטיביים של המחוננים ומאפשרת להם לממש את הפוטנציאל האישי של כל אחד מהם.
  • הלמידה במרכז היא רב-תחומית ומעמיקה, תוך פיתוח הסקרנות, החקר ויכולת החשיבה.
  • במרכז מושם דגש על פיתוח המחויבות למטלות ועל יכולת ההתמדה במשימות. כמו כן מייחס המרכז חשיבות לפיתוח התקשורת הבין-אישית. זכויות הפרט של כל אחד במרכז נגזרות מעתם היותו אדם. כל תלמיד בקהילת המרכז יקבל על עצמו את החובות הנובעות מזכויות אלו.
  • התלמידים מגיעים למרכז בעקבות המבחנים הארציים, אשר מגדירים אותם כבעלי יכולת מיוחדת וכבעלי פוטנציאל יוצא דופן. אנו מאמינים כי פוטנציאל זה הוא תנאי הכרחי אך לא מספיק להצלחה ולפיתוח מצוינות. אנו מצפים מתלמידינו להתמדה, מאמץ, מוכנות להשקעה ארוכת טווח ומוטיבציה פנימית, על מנת להובילם למימוש עצמי ופיתוח מחויבות אישית, מוסרית וחברתית.
  • התלמידים משתתפים בתוכנית הלימודים מתוך בחירה חופשית. זכותו של כל תלמיד להפיק את המירב ואת המיטב מהתהליכים החינוכיים-לימודיים אשר מתרחשים בו. על כל משתתף לכבד את זכותו של האחר ללמוד באווירת לימודים חיובית ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.
  • המרכז שואף להיות מקום בו כל תלמיד ירגיש בטוח, רצוי, ובו כל אחד יוכל להביע את דעותיו, מחשבותיו ושאיפותיו באווירה של פתיחות והבנה. אנו נקפיד על כללי נימוס, תרבות השיח, הבנה וכבוד לאחר.
  • צוות המרכז משקיע מאמץ רב בבניית תוכנית עבודה רב-שנתית מגוונת, המאפשרת לתלמיד לרכוש את הידע ואת הכלים הנחוצים לו להשתלבות ולהובלה בעולם האקדמיה, המדע והמחקר. כל שלב ושלב בתוכנית הוא קריטי להמשך ההתקדמות. כל שיעור הוא אבן יסוד חשובה ומהותית להצלחת התהליך כולו. מחויבות המיד ללמידה, נוכחותו והגעתו בזמן לכל הפעילויות, הם תנאים הכרחיים להמשך התקדמותו.
  • המרכז מעודד חופש מחשבה וחופש בחירה, ודוגל במתן אוטונומיה לכל מדריך. כל זאת במסגרת תוכנית לימודית-חינוכית כוללת ובהתאם לנהלים ולדרישות הבסיסיות. לא ייקבעו במרכז תנאי התנהגות אחידים בכל שיעור ושיעור. כל מדריך יקבע, יחד עם תלמידיו, "חוזה התנהגות" במסגרת הקורס אותו הוא מלמד. על התלמידים לכבד ולקיים את ה"חוזה" על כל מרכיביו.

חזרה לראש הדף