איגרת להורי ותלמידי המרכז למצוינות, אשקלון

עודכן ב-9.9.2015


תלמידים והורים יקרים, 

כמדי שנה אנו מביאים בפניכם את תכנית העבודה הרב - שנתית לכיתות ג' - ח' במרכז למצוינות באשקלון. 

המרכז פועל תחת פיקוח האגף למחוננים ומצטיינים, ונותן מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים אשר מגיעים אליו בעקבות המבחנים הארציים המבוצעים על ידי מכון סאלד

התכנית מאפשרת לתלמידינו מגוון רחב של אפשרויות להרחבת הדעת ולהעמקת הידע הקיים, מכשירה אותם לחקר וחושפת אותם לחזית המחקר ולאקדמיה.

אנו מאמינים כי למידה חווייתית עם העמיתים המוכשרים וסגל המומחים של המרכז למצוינות, בדרך של התנסות, תהייה, ניסוי וטעייה, תוך פיתוח יצירתיות ואסטרטגיות חשיבה שונות, תוביל למימוש הפוטנציאל הטבעי שטמון בכל אחד מתלמידינו. 


העקרונות העומדים בבסיס התכנית

  • מתן אפשרות לתלמידים להימצא בסביבה לימודית מעשירה, הכוללת: חשיפה לעזרי לימוד מתקדמים, שילוב למידה חוץ כיתתית במוזיאונים ובטבע, צירוף מומחים מתחומי האקדמיה והאומנויות לצוות ההוראה. 

  • טיפוח התחום הקוגניטיבי: פיתוח חשיבה רב- כיוונית ורב- תחומית, פיתוח מיומנויות חקר, פיתוח רמות חשיבה מורכבות תוך חשיפה לתחומי דעת רבים ככל האפשר. 

  • מתן לגיטימציה למצוינות, לסקרנות בלתי נלאית,ללמדנות,להומור מיוחד,לתעוזה,למקוריות; תפיסת הלמידה כחוויה מהנה. 

  • פיתוח כישורים בין-אישיים וטיפוח מנגנון נפשי להערכה עצמית, פיתוח כישורי מנהיגות ורגישות לזולת. 

  • הקרנה על המערכת הקונבנציונלית.

המרכז למחוננים הינו מקום לפיתוח אינטלקטואלי וללמידה רב כיוונית ובין תחומית, אך הוא גם קבוצה חברתית ובית לכל הילדים והצוות. במסגרת תפיסה זו אנו מפעילים מסגרות פעילות חברתיות, המאפשרות לילדים לבטא ולפתח כישורים נוספים. החל מהשנה שעברה, ובכל שכבות הגיל, מתקיימים קורסי מנהיגות, במסגרתם מתנסים התלמידים בארגון אירועים ובהדרכת מפגשים חוץ כיתתיים, בבניית תכניות חברתיות והנחיה במצפה הכוכבים ובמוזיאון.

במרכז מתקיימים אירועים שונים המהווים נקודות שיא במהלך השנה, כמו טיולים וימי למידה במוסדות האקדמיים ומכוני מחקר, מפגשים עם אנשי מדע ותצפיות אסטרונומיות, פעולות חקר קבוצתיות ואישית ודיונים פתוחים.

המרכז למצוינות באשקלון הוא מוסד ההעשרה היחיד בארץ, בו כל תלמידי כיתה י' מבצעים עבודת גמר בשלל נושאים ותחומים, בליווי מנחים אקדמיים. עבודות אלה מזכים את תלמידינו ב-5 יחידות לימוד לבגרות.

במהלך הלימודים יחויב כל תלמיד בביצוע פרויקט אחד לשנה, אותו יבחר ממגוון נושאים שיוגשו לו בהנחיית המדריך. הפרויקט יוצג על ידי התלמיד בעל-פה, בכתב ובתצוגת תלמידים והורים בכנס פרויקטים בסיום שנת הלימודים.


תהליך הקבלה לתוכנית המחוננים והמצטיינים

האגף למחוננים ומצטיינים מקיים מדי שנה מבחנים לאיתור תלמידים מחוננים בכל בתי-הספר במערכת הממלכתית והממלכתית-דתית. המבחנים מבוססים על בדיקת יכולת לימודית כללית, ומתייחסים למיומנויות אינטלקטואליות כלליות. המבחנים נערכים באמצעות גופים חיצוניים, שזכו במכרז מטעם משרד החינוך.

תהליך האיתור מתחיל כשנה לפני הפניית התלמיד למסגרות הטיפוח הייחודיות. מבחני הקבלה מבוצעים בשני שלבים:

 

שלב א' – מבחן הסינון:

מבחן זה בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת הישגיהם בחשבון. המבחן נועד לסייע לסגל ביה"ס לבחור את התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים ביותר בשכבה (כ- 15% מתלמידי השכבה), שיומלצו להיבחן במבחן שלב ב'.

 

שלב ב' – מבחן האיתור:

מבחן זה מיועד ל- 15% מהתלמידים שהומלצו על ידי בית הספר. הבחינות הן ברמת קושי גבוהה, מכיוון שהן נועדו לאתר את הילדים המוכשרים ביותר מכלל הנבחנים בשלב זה. הבחינות בודקות יכולת קוגניטיבית כללית בדרכים שונות. הן כוללות פריטים מילוליים צורניים ומספריים, הן פריטי ידע והבנה והן פריטים הבודקים את כושר החשיבה הלוגית המופשטת.

על סמך מבחני שלב ב' נבחרים להשתתף בכל תוכנית העשרה 5% - 1.5% מכלל המועמדים לתוכנית זו (בהתאם לסוג התוכנית ומדיניות המשרד באזור שבו היא מתקיימת), אשר הישגיהם היו הטובים ביותר בהשוואה ליתר המועמדים לאותה תוכנית.


ערעורים

ההורים רשאים לערער פעם אחת על תוצאות המבחנים בשלב א' ובשלב ב'. מטרת הערעור - בדיקת זכאות התלמיד למבחן חוזר. תלמיד שערעורו יתקבל ויעבור את הבחינה החוזרת, יתקבל לתוכנית על-סמך ראיון אישי, ועל בסיס מקום פנוי, בשנת הלימודים הבאה. את הערעורים יש להפנות בכתב לרפרנט המחוזי עד ה-31 בדצמבר בכל שנה. הדיון בפניות שתתקבלנה עד לתאריך זה ייערך באותה שנת לימודים.

התלמידים שיעמדו בהצלחה במבחנים החוזרים, יהיו זכאים להשתתף במסגרות הייחודיות למחוננים בשנת הלימודים הבאה.

 

מאחלת לכולנו שנה פורייה ומעניינת. 

אלינה לוסטוב,

מנהלת המרכז למצוינות.